Det skal du vide om iskias smerter

Iskias smerter er en form for tilstand, hvor man oplever smerter lokalt i lænden, smerter i ballen og smerter baglåret. Helt præcis hvordan man oplever smerterne og deres intensitet kan dog variere fra person til person. 

Smerter og irritationer er dog meget udbredt, fordi iskiasnerven, som er den længste nerve i vores krop, kommer i klemme, hvilket resulterer i symptomerne. 

Symptomerne består typisk af, at du oplever smerter, som trækker sig fra lænden og balle ned bag på låret, i knæhasen, læg, hæl og evt. videre ud i foden fx til storetåen. Når man taler om Iskias smerter, er det som regel omtalt som en nerve i klemme, men årsagen kan også være irritation og inflammation. Selve årsagen til smerten kan være afledt af mange ting. Lige fra låste lændehvirvler til diskus prolaps, slidgigt, spændt bindevæv, knæproblemer og meget mere. Smerten og irritationen kommer dog ofte til udtryk ved ondt i ryggen / lavt i lænden, smerter eller irritation i ballen, eller i hoften. 

Sådan kan iskias smerter behandles

Det forholder sig heldigvis således, at man i langt de fleste tilfælde kan afhjælpe problemet omkring iskias smerter, når man træner med de rette øvelser og eventuelt kombinerer øvelserne med ledmobilisering. Det vil få trykket på nerven til at mindskes, hvilket fører til færre smerter og irritationer. Det skal dog nævnes, at der i svære tilfælde kan være anbefalinger til kirurgi. Dette i få tilfælde af diskusprolaps og spinalstenose. 

Foruden at få hjælp fra sin fysioterapeut, kan der dog også være andre overvejelser, der er værd at have in mente, hvis man oplever iskias smerter. Det er blandt andet at afmåle sin hvile og sine aktiviteter, så man ikke forværrer smerten, men i stedet opnår en sund balance mellem aktivitet og stillesiddende position.

Herudover kan der være tilfælde, hvor overvægt bør reduceres, eftersom overvægt kan øge trykbelastningen og forværre iskiassmerter. Sundhedsvæsenet advokerer altid for sund kost og motion, som har positiv effekt på krop og generel sundhed. 

Generelt er det væsentligt at forstå, at adfærdsændringer er vigtige, da en behandling hos din fysioterapeut ikke altid kan stå alene, men skal foregå i sammenspil med din livsstil. Både behandling af din fysioterapeut, træning og adfærdsændring vil derfor være den anbefalede ”medicin”.

Husk at du altid bør få klarlagt årsagen

Hvis du oplever smerter på din krop, skal du altid reagere og ikke vente passivt. Oplever du iskias smerter, så kan det være et problem, der stammer fra forskellige ting. Du skal derfor sørge for, at du får kortlagt, hvad der nærmere bestemt ligger til grunds for dine symptomer. Her er besøget hos din fysioterapeut naturligvis oplagt. 

Nyeste artikler

Økologisk fritidstøj i mange farver

Økologisk fritidstøj i mange farver

Trænings- og joggingtøj og andet sportstøj er uhyre populært – også blandt dem, der kun interesserer sig for sport, hvis det kan ses fra sofaen. De fleste kan lide den afslappede og komfortable stil og benytter det i den uformelle dagligdag. Grænsen mellem det...

Sådan kan du komme godt i gang med løbetræning

Sådan kan du komme godt i gang med løbetræning

Vi har måske alle sammen en vision om at komme i god nok form til, at den løbetur bliver et nydelsesmoment fremfor noget der føles som en kamp mellem liv og død. Og der er jo ikke andet at gøre en at snøre løbeskoene og komme i gang. Derfor er der her nogle tips til,...